Monday, July 9, 2018

ازباب دیلن خواننده، آهنگساز، شاعر، نقاش ونویسنده امریکائی برنده جایزه نوبل ادبیات امسال

اربابان جنگ
*****
بیائید:
شما،
. ای اربابان جنگ
شما که جنگ افزارهای مخوف میسازید،
شما که هواپیماهای کشنده درست میکنید،
شما که همه بمب هارا میسازید،
شما که پشت دیوارها پنهان میشوید،
شما که پشت میزها قایم میشوید.
می خواهم بدانید که،
من میتوانم ازپشت نقابتان ببینم،
که
شما چیزی جز نابودی نمیسازید.
شما با دنیای من،
مثل اسباب بازی کوچک تان،
. بازی میکنید
تفنگی دردستم میگذارید،
وازچشمم نهان میشوید.
پس آنگاه که گلوله های تیزرو به پرواز در آمدند،
برمیگردید و به دور ترها می رمید.
بسان یک یهودای پیر،
به دروغ و فریب،
میخواهید باور کنم که،
یک جنگ جهانی می تواند پیروزی به ارمغان آرد،
ولی من از چشمان تان،
واز مغزهایتان،
به سادگی آب خوردن،
درمی یابم که زیرآب مرا میزنید.
شما ماشه هارا چفت میکنید،
که دیگران شلیک کنند.
پس آنگاه که شمار مرگ ومیربالاتررفت،
وقتی که خون از پیکر جوانان روان شد،
ودرخاک و گل آرمید ند،
درکاخهایتان نهان میشوید.
شما بدترین وحشت ممکن را درانداخته اید.
وحشت کشانیدن کودکان به جنگ.
برای تهدید کودک من،
که زاده نشده و نامگذاری نشده است.
خونی که دررگهایتان جاری ست بی ارزش است.
برای صحبت خارج از نوبت چقدر آگاهی دارم؟
لابد خواهید گفت ،من بچه ام،
شاید بگوئید من نادانم،
ولی این را میدانم که جوانتر ازشما یم.
این راکه، حتی مسیح
. هرگز شمارا بخاطر اعمال تان نخواهد بخشید
بگذارید سوالی از شما بکنم:
آیا پول شما همان"خیری" است که،
برایتان مغفرت خواهد خرید؟
فکر میکنید پول قادر به این کارباشد؟
فکر میکنم،
آنگه درخواهید یافت،
که مرگ باج خواهی تان کند،
وپول تان،
از بازخرید روح تان ناتوان باشد.
ومن امیدوارم،مرگ تان زودترفرارسد و بمیرید.
ومن دریک بعد ازظهر پریده رنگ،
دنبال تابوت تان راه بیافتم،
وسقوط به بستر مرگتان تان را تماشا کنم،
وروی گورتان بایستم،
تا اطمینان یابم که مرده اید

No comments:

Post a Comment