Friday, November 25, 2011

جنرال محمد یونس خان

جنرال محمد یونس خان

تورنجنرال ارکان حرب  محمد یونس خان فرزانه مرد اردوی افغان زمین که براستی عاشق مینهش بود  عمر پر بار خود را صرف استقلال  و تمامیت ارضی کشور خود کرد، و یکی از وارثان شایسته ی میراث عظیم و گرانقدرآزادی آن مرز و بوم است.
بدون اغراق میتوان گفت که جنرال محمد یونس خان تمامی توش ، توان وا ستعداد خود را وقف وطن نموده و عزیز فرزند سرزمین ماست.

تورنجنرال ارکان حرب محمد یونس خان درسال 1307 شمسی در قریه پس حصار مرکز ولایت با ستانی غزنی چشم به جهان گشود . تحصیلات متوسطه و عالی را در حربی شونحٌی و حربی پوهنتون کابل به پایان رسانید . جهت تحصیلات عالی مسلکی عازم هند گردیده و بعدأ غرض اکمال تحصیلات عالی مسلکی وارکانحرب دوبار عازم ترکیه شد.
محمد یونس خان با موفقیت چشمگیری به وطن بازگشت و به حیث رئیس ارکان فرقه 15 در قول اردوی قندهار ایفای وظیفه نمود. موصوف به همانجا به رتبه برید جنرالی نایل آمد و به حیث قومندان فرقه هفت ریشخورکابل و بعداَ در اواخر رژیم شاهی به حیث قومندان فرقه اا ننگرهار سمت مشرقی تعین شد.

تبدیل رژیم شاهی به جمهوری و تیرگی مناسبات با پاکستان وضع بحرانی درسرحدات شرقی افغانستان بوجود آورد. مراقبت از وضع امنیتی سرحدات و جلوگیری از توطئه ها و تخریبات احتمالی ازجانب پاکستان یکی از مسایل جدی کشورگردیده بود.  جنرال یونس خان در همچو شرایط با صداقت وجدیت کامل به وطن ایفای وظیفه نموده و در همان جا به رتبه تورن جنرالی ارتقا یافت.
 
از آنجاییکه موصوف یک شخصیت ملی و وطندوست وشدیداُ مخالف مداخله همسای گان و بیگانگان به امور وطن بود، در برابر توطئه های دشمنان وطن لحظه ای هم غافل نبود. شب و روز برای تامین امنیت وحفظ تمامیت ارضی تلاش می نمود و وجب وجب سرحدات مشرقی را با لباس محلی و غیر رسمی تا آن جاییکه سرک میسر بود با وسایل نقلیه  و در غیر آن با پای پیاده بررسی و مراقبت می نمود و از تسلط کامل براوضاع پر تشنج سرحدی بر خوردار بود. توطئه ها و اعمال خرابکارانه پاکستان را با درایت کامل و جدیت هرچه تمامتر در مناطق ننگرهار،  لغمان ، کنر و نورستان خنثی نموده وامنیت سرحدات مشرقی را تامین نمود.

جنرال یونس خان وسایر شخصیت های ملی آن دوره میدانستند که اگر پای یک چپاولگر در این سرزمین باز شود کشور به میدان کشمکش سایر مداخله گرها بدل خواهد شد ؛ مردم وطن سرگردان شده و شدیدا"
صدمه خواهند دید. از همین رو در مقابل هرگونه مداخله پاکستان بسیار حساس بودند.

 تورن جنرال محمد یونس خان با همچو جدیت در حفظ سرحدات مشرقی  و دفع تخریبات نمی توانست از جانب مقامات پاکستانی بی عکس العمل باقی  بماند. از همین رو دو باردر مناطق شنوار و کنر مورد سو قصد کین توزانه  قرار گرفت.


تورن جنرال محمد یونس خان  در جریان کودتای خونین7 ثور 1357 به آزمون بزرگ دیگر تاریخ وطن قرار گرفت؛ این بار نه به مداخله از جانب شرق بلکه از جانب شمال.  او با اقدامات جدی خود در برابر کودتاچیان وابسته به روسیه به خاطرحفظ استقلال وتمامیت ارضی افغانستان در برابرتوطئه همسایه متجاوز شمالی جانبازانه مقاومت نمود. دستگیری وناپدید شدن او به دست کودتاچیان 7 ثور خبر بسیارمورد علاقه مقامات پاکستانی نیز شد وآن دولت  به همان شب وروز اول کودتا خبر دستگیری و مرگش را از طریق رادیو های خود در پاکستان پخش کرده و از نبود او نفس راحت کشیدند. 

سرنوشت جنرال محمد یونس خان همانند دهها هزار جانباز دیگر که جرم شان دفاع از منافع ملی، عزت، استقلال وحفظ تمامیت ارضی افغانستان بود ه است در پرده ابهام قرار دارد وماهمانند سایرخانواده ها و هموطنان خویش خواهان روشن شدن این مسله هستیم.
با عرض احترام



No comments:

Post a Comment